Ekonomi

Elektrikli araç çöplüğü oluşmaya başladı: Kimse bu modelleri tercih etmiyor

Haberler7

Hızla içten yanmalı motorların yerini alan elektrikli otomobillerle ilgili yeni bir risk ortaya çıktı. Özellikle küresel ısınmanın ardından daha çevreci hale gelmeleri ve gelişen teknolojiyle birlikte çeşitlerinin artmasıyla otomotiv pazarında büyük bir değişim yaşanıyor. Pek çok hükümet gelecekte içten yanmalı motorlu araçlara yönelik ‘yasaklama’ kararları alırken, kullanıcılar ve üreticiler hızla elektrikli arabalara geçmeye başladı.

Ancak elektrikli otomobil dünyasındaki hızlı gelişme yeni bir riski de ortaya çıkardı; KONUT çöpü.

Elektrikli otomobillerin en büyük sorunu menziliydi. İlk elektrikli otomobiller hayatımıza girmeye başladığında 100+ km’ye kadar sürüş mesafesi sunuyordu. İçten yanmalı araçlarla karşılaştırıldığında bu menziller, bir tankla katedebileceğiniz menzile göre oldukça kısa ve ilk modellerin şarj süreleri de oldukça uzundu.

Aslına bakılırsa bu ilk modeller geleceğin ulaşım çözümleri arasında gösterilen şehir içi araç paylaşım ekosistemi için düşünülse de beklenildiği gibi olmadı.

TEKNOLOJİNİN HIZLA GELİŞMESİYLE ESKİ TERCİH EDİLMEZ

Araçların verimliliğindeki artış, güç depolama ve şarj sürelerini kısaltan teknolojilerle birlikte elektrikli araçların menzili birkaç yıl gibi kısa bir sürede bir anda 700 km+’nin üzerine çıktı.

Otomobil dünyasında bu hızlı gelişme yaşanırken, piyasaya sürülen ilk modeller ne kullanıcıların ne de araç kiralama firmalarının tercih listesinin son sıralarında bile yer almıyor.

İKİNCİ EL ARAÇLAR SAKLANACAK MI?

Bu durum elektrikli araç filosu kuran firmalar için önemli bir risk oluştururken, bireysel kullanıcılar için de önümüzdeki yıllarda araçlarının ikinci el fiyatlarının ne olacağı konusunda soru işaretleri yaratıyor.

LANDFAST’TA NEREDEYSE YENİ ARAÇLAR KALDI

Sonuç ise artık birkaç yaşında olan kısa menzilli elektrikli araçlardır. ‘hiçbiri’İmajlarına rağmen araç çöplüklerinde kendilerine yer bulmaya başladılar.

Özellikle Çin’deki terk edilmiş araçlarla dolu elektrikli araç mezarlıklarının arkasında Çin’de devlet destekli elektrikli araç paylaşım pazarında yaşanan patlama var. Ülkede 2019 yılında kesilen cömert devlet teşviklerinden yararlanan binlerce araç paylaşım şirketi kuruldu ve bu şirketler yüz binlerce elektrikli modeli yollara çıkardı.

Teşvik musluklarının kapatılmasının ardından şirketlerin büyük ölçüde iflas etmesi nedeniyle binlerce kullanılmış elektrikli model geride kaldı.

  • İflas eden firmaların elinde bulunan bu kısa menzilli eski modeller, bireysel kullanıcılara yer bulamayınca çöpe terk edildi.

Çin’dekine benzer görüntüler Türkiye’de de yaşandı. Emre Özpeynirci sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda “Burası elektrikli Fluence çöplüğü. Oyak Renault’nun Bursa fabrikasında üretilip 2012 yılında satışa sunulan 160 km menzilli Elektrikli Fluence modelleri de eski nesil elektrikli araçlar gibi ancak hurdalıkta yer bulabildi. Çin’de.”dedi.

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu